Snelle update van mijn kant over dit probleem - hopelijk kan het anderen helpen.
Mijn auto viel constant stil, altijd bij lage snelheden (zie mijn andere bericht met video's). Gisteren naar de servicedienst gebracht en de vertegenwoordiger leek te weten dat dit geen nieuw probleem was, gezien wat hij zei toen ik de auto afleverde. Hij zei iets over "emissies".
Hij belde me dezelfde dag terug en vertelde me dat ze de auto een tweede dag moesten houden, omdat er niets naar voren kwam. Toen belde hij me vandaag om 9 uur 's ochtends en zei: "Kom hem ophalen". Ik was verbaasd.
Blijkbaar was de dampbus (soms ook wel koolstoffilter genoemd) verstopt of defect. Dit leidde volgens hem tot het afslaan. Ik heb in totaal 10 mijl met de auto gereden sinds ik hem terugkreeg, dus ik kan niet zeggen dat hij gerepareerd is totdat ik er nog een paar dagen mee heb gereden, maar tot nu toe waren die 10 mijl prima.
Na meer te hebben gezocht over "dampbus" ontdekte ik dat sommige Atlas-eigenaren hem meerdere keren moesten vervangen. Dus voor mij is de vraag: is het de Atlas die dit onderdeel op de een of andere manier snel verstopt? Wat ik ontdekte is dat de bus gemiddeld 100.000 mijl mee zou moeten gaan, in feite zullen de meeste mensen/auto's dit onderdeel nooit horen, omdat het in veel gevallen net zo lang meegaat als de auto zelf.
Maar vandaag heb ik gelezen over Atlas-eigenaren die hem 3-4 keer hebben vervangen in 20.000 mijl bij het rijden in een Atlas. De mijne verstopt bij ongeveer 7-8.000 mijl, want toen begon ik problemen te krijgen (nu heeft de auto 10.000 mijl).
Mijn auto heeft nog garantie, maar zo niet, dan zouden de kosten voor het vervangen van deze bus, inclusief het onderdeel, $740 zijn geweest.
Was hij verstopt of defect? Niemand weet het. Maar als hij defect was, waarom was de auto dan de eerste 7-8.000 mijl in orde? Naar mijn mening raakte hij verstopt en wel heel snel. Voor degenen die mijn andere bericht niet hebben gelezen, ik had precies hetzelfde probleem met mijn eerste Atlas, een model 2018 3.6L. Destijds duurde het veel langer voordat het afslaan optrad, in feite was de auto tot 20-25.000 mijl in orde. Ik besloot de 2018 in te ruilen omdat ik dacht dat het probleem alleen aan mijn auto lag (ik wist zeker dat ik een citroen had) en kreeg een 2022 die hetzelfde probleem bleek te hebben, met het verschil dat het pas na 8.000 mijl optrad.
Ik denk dat VW heel goed op de hoogte is van dit probleem. Niet alleen dat, maar mijn gevoel (en dit is slechts een gevoel) is dat hun strategie is om de bus gewoon te blijven vervangen. Sterker nog, toen ik dieper groef met de servicemedewerker en hem vertelde dat er een enorm verschil is tussen de bus die defect is versus verstopt na slechts 10.000 mijl... en dus vroeg ik - wat als hij over 8.000 mijl weer verstopt raakt...? - hij zei in feite dat ik terug moest komen en dat ze hem dan weer zouden vervangen. Dat is de strategie!
Het is in feite alsof je een auto hebt die in plaats van 25.000 mijl bandenprofiel te verbruiken, het na 5.000 mijl verbruikt en je elke 5.000 mijl banden moet vervangen. In feite is dat hoe het voor mij klinkt. Ik kan me vergissen, maar ik kan gewoon niet geloven dat in mijn beide Atlases de bus defect was. Zeer lage waarschijnlijkheid. Veel hogere waarschijnlijkheid dat de bus SNEL verstopt raakt! Waarom hij snel verstopt raakt? Dat weet ik niet, ik ben geen monteur, gewoon een logisch persoon.
Dat is mijn mening. Ik hoop gewoon dat mensen die hetzelfde probleem hebben als ik, het snel naar de dealer brengen. Het is iets dat gevaarlijk zou kunnen zijn. Mijn auto viel ooit stil toen ik 3 rijstroken overstak die uit de tegenovergestelde richting kwamen, het was eng. Als die auto's niet waren gestopt... dus neem het niet licht op, laat het repareren.
Proost